Verhalen die je verbazen, vermaken en veranderen

Van jongs af aan luisterde ik graag naar verhalen.
Ik was een dromer.
Mijn oma was een ster in het vertellen van verhalen.
Ze was niet in Nederland geboren. Haar familie vond haar oorsprong in de Poolse Oekraïne. Ze kwam tijdens de eerste wereldoorlog naar Nederland met een kinderhulpprogramma van het Rode Kruis.

Ze was een vluchteling. Ze heeft haar leven lang hard moeten werken en toen ik een jaar of veertien was had ze eindelijk tijd om ’s middags stil te zitten met een kopje thee en een maria-biscuitje.
Altijd als ik naar huis kwam na schooltijd hoopte ik dat ze nog aan de thee zat want dat gaf de meeste kans op een verhaal.

Ik heb veel geleerd van die verhalen. Het waren mooie intieme en vaak ook spannende middagen. Ik zag aan het gezicht van mijn oma dat ze de gebeurtenissen waarover ze sprak herbeleefde en daardoor leek het alsof ik het zelf ook meemaakte.

Het waren vaak verhalen over haar familie en over wat ze als kind allemaal had meegemaakt maar soms vertelde ze ook over een boek dat ze gelezen had en waar ze nog vaak aan terugdacht omdat het boek haar zo geraakt had.
Daar ligt denk ik de oorsprong van mijn liefde voor theater.

Waar elders kun je in deze tijd nog, in alle rust en zonder de hectiek van alle digitale verworvenheden, bij elkaar zitten en samen kijken en luisteren naar verhalen.
Verhalen die je ontroeren, doen lachen en verwonderen.
Verhalen over mensen, zoals jij en ik.

Contact
JANKE DEKKER PRODUCTIES
STEUNSTICHTING JANKE DEKKER PRODUCTIES Amsterdam
info@jankedekkerproducties.nl
tel: 020-7741428

Janke Dekker

Owner/Producent

Janke Dekker debuteerde in 1987 in het Koninklijk theater Carre als de eerste Nederlandse Evita in de gelijknamige musical.

Hierna volgden nog veel grote rollen in Nederlandse musicals, zoals: Mata Hari, de Man van la Mancha, Carmen, Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat.

Naar aanleiding van deze prestaties werd zij in 2000 gevraagd door componist Howard Goodall om in London mee te werken aan de tv-documentaires “Goodall’s great dates”. Een serie tv-documentaires voor IT4 over componisten onder totalitaire regimes, zoals Weil en Sjostakowitsj
Naast rollen in de grote producties ontwikkelde Dekker al snel een voorliefde voor kleinere muziektheaterproducties, zoals Python, een muziektheaterstuk dat werd geschreven naar aanleiding van een idee van Dekker zelf en Jan Aarntzen. Python kreeg mooie recensies en werd o.a. betiteld als “een wonderschone hybride” (NRC)
In Python wilde Dekker goed toneelspel samenbrengen met de musicaldiscipline en dat lukte.

In 2007 speelde zij de hoofdrol in “Camille, een leven in steen”. Een musical over de beeldhouwster Camille Claudel. Een gewaagde musical met een voor het grote musical publiek moeilijk thema.

In 2010 speelde zijn in Dusty : “you don’t have to say you love me”. Een muziektheaterproducties over Dusty Springfield. Dekker ontving ook hiervoor lovende recensies. “Dekker speelt en zing sterk.”. “ Haar monologen intrigeren en roepen vragen op”. “Vocaal in topvorm”. “Wanneer zij underscore zingt aan het begin van de voorstelling weet zij al direct voor kippenvel te zorgen”.
Vanaf 2007 begon voor het NJMT voorstellingen te maken, regisseren en creëren voor en over jongeren in de leeftijd van 12-20 jaaar. Haar voorstelling “Loverboy” was een groot succes en toerde 4 jaar door de Nederlandse theaters. In samenwerking met regiopolitie korpsen werd de voorstelling vaak gekoppeld aan educatieve projecten. Met dit project deed zij zeer veel productionele ervaring op.

In 2011 kwam de opvolger van Loverboy “Modelkind” tot leven. Ook wederom gebaseerd op een idee van Dekker en mede door haar geregisseerd. In het seizoen 2011-2012 zal deze voorstelling te zien zijn in Nederlandse theaterzalen.
Naast al het bovenstaande was zij binnen het NJMT als vocal coach/ vocaal leider betrokken bij de succesmusicals “Kruistocht in Spijkerbroek” en   “Oorlogswinter”, respectievelijk gebaseerd de succesvolle jeugdboeken van Thea Beckman en  Jan Terlouw. Voor de musical “Oorlogswinter” schreef zij ook de liedteksten.

In 2011 ging zij verder op de weg van produceren en creëren en richtte zij, samen met Michael van Praag,  Janke Dekker Producties op, met als hoofddoel om nieuwe originele Nederlandse muziektheater-producties/  musicals te creëren.  Dit resulteerde in 2012 in de eerste voorstelling “Contrapunt”, gebaseerd op het boek van Anna Enquist. In deze eerste productie vervulde zij tevens de rol van de moeder.

Sinds 2016 runt Janke Dekker het productiehuis geheel alleen met inmiddels een aantal vaste talenten om zich heen met wie zij regelmatig samenwerkt om nieuwe ideeën uit te werken en te realiseren. De droom is om kleinschalig maar kwalitatief hoogwaardige musicalproducties te blijven produceren. Een opdracht die in een tijd dat de overheid zich steeds meer terugtreedt in het domein van de kunsten, een behoorlijke uitdaging is.